سخنان ترامپ تأثیری در بازار ایران نداشت



گروه اقتصادی/ 14سال از آغاز دوره عراق جدید و حاکمیت ملی بر این کشور می‌گذرد اما هنوز ایران نتوانسته با کشور همسایه خود به سطح مناسبی از تجارت برسد.بخش خصوصی بر این باور بود که در زمان پسا داعش مبادلات تجاری دو کشور رشد مضاعفی می‌کند. در حالی که چنین انتظاری وجود داشت برخی‌ها این گونه تحلیل کردند که میزان مبادلات دو کشور در سال‌جاری روند کاهشی به خود گرفته است.ولی این گفته‌ها ازسوی وزارت صنعت و اتاق مشترک ایران و عراق تکذیب شد و اکنون آخرین آمارها گویای آن است که میزان تجارت دو کشور در سال‌جاری 5 درصد رشد یافته است.این افزایش مربوط به خدمات فنی و مهندسی است ولی در زمینه کالا کاهش صادرات ثبت شده است. آمارها نشان می‌دهد در 6 ماه نخست امسال بیش از سه میلیارد و 277 میلیون دلار صادرات از ایران به عراق انجام شده است که این عدد رکورد صادرات ماهانه 600 میلیون دلار را نشان می‌دهد. با این تفاسیر عراق دومین مقصد صادرات کالا و خدمات ایرانی است. دو کشور قصد دارند تجارت 20 میلیارد دلاری را ثبت کنند ولی برای رسیدن به چنین عددی باید چالش‌های متعددی که مهم‌ترین آن بانک‌ها است حل شود.برای آنکه روابط دو کشور احیا شود و ایران از بازار عراق دور نماند روز گذشته همایش تجارت ایران و عراق برگزار شد.در این همایش مشکلات دو کشور در توسعه روابط مورد بررسی قرار گرفت و بنا شده در پنل‌های تخصصی که امروز برگزار می‌شود مسئولان دو کشور و بخش خصو صی به دیدگا ه‌های مشترک برسند.
آسیب‌پذیری ایران به کمترین میزان رسیده است
محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری در همایش تجارت ایران و عراق، با بیان اینکه عزم دو کشور ایران و عراق بر توسعه روابط اقتصادی قوی و محکم‌تر است گفت: ایران در دوران تحریم‌ها آموخت که با اتکای به خود و در عین حال با ارتباط عزتمندانه با جهان می‌توان توطئه‌های دشمنان را ناکام کرد.امروز با افتخار شاهدیم، میزان آسیب‌پذیری ایران در صحنه‌های سیاسی و اقتصادی از اراده‌های ایران ستیزانه در جای جای جهان به کمترین میزان رسیده است.


سخنان ترامپ تأثیر التهاب انگیزی بر بازار ایران نداشت
وی با اشاره به سخنرانی رئیس جمهوری امریکا در سازمان ملل متحد علیه توافق برجام، تصریح کرد: سخنرانی وی نه تنها تأثیر التهاب‌انگیزی بر بازارهای ایران نداشت، بلکه فعالان سیاسی و اقتصادی ایران به سخنرانی سراسر لفاظی و بی‌ادبی ترامپ پاسخ دادند. این مهم نشان داد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در ایران مؤثر واقع شده و دولت و ملت در اقتصاد کشور همراه و هم هدف هستند. این مسأله همچنین نشان می‌دهد ایران در توافق برجام پیروز شده است و امروز شاهد فاصله افتادن بین امریکا و متحدان سابق اروپایی‌اش هستیم و این توفیق، حاصل رویکرد عزتمندانه دیپلماسی و اقتصادی ایران است.
ایران امیدوارکننده‌ترین اقتصاد نوظهور جهان است
معاون اقتصادی رئیس جمهوری با بیان اینکه ایران به‌عنوان یکی از همسایگان اصلی عراق، بر وحدت ملی و حفظ تمامیت و یکپارچگی این کشور تأکید دارد و آن را لازمه توسعه همه جانبه عراق می‌داند، یادآوری کرد: پس از برجام، جهانیان به عینه ظرفیت‌های اقتصادی ایران را شناختند و مطابق گزارش مؤسسات مطالعاتی بین‌المللی، ایران امیدوارکننده‌ ترین اقتصاد نوظهور جهان است و از آن به‌عنوان یک فرصت اقتصادی 1000 میلیارد دلاری یاد می‌شود. وی با تأکید بر اینکه ایران به‌دنبال توسعه منطقه‌ای است، اظهار داشت: باید رویکرد توسعه مشترک 2 کشور بر پایه سرمایه‌گذاری روی ذخایر مشترک، مکمل بودن
2 کشور و فرهنگ مشترک طراحی شود که نیازمند نهاد‌سازی است که جای بحث روی آن در چنین همایش‌هایی است.
 آماده ایجاد بورس کالای مشترک با عراق هستیم
حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا هم عنوان کرد: بورس کالای ایران آماده است تا در سناریوهای مختلف به سمت ایجاد بورس کالایی مشترک میان ایران و عراق اقدام کند.
وی در توضیح  این مطلب  گفت: تجار عراقی می‌توانند ضمن عرضه کالای خود در رینگ داخلی بورس کالایی ایران از مزایای این بازار برخوردار شوند  یا می‌توان از طریق رینگ صادراتی این بازار کالاهای ایرانی به عراق صادر شود. در عین حال پذیرش انبارها نیز می‌تواند با عرضه کالاهایی از استاندارد که در مرز کشور عراق یا مناطق آزاد ایجاد شود.
مدیرعامل بورس کالا افزود: می‌توان با ایجاد رینگ صادراتی اختصاصی برای تجار عراقی در بورس کالا و همچنین ایجاد یک نمایندگی  یا شعبه‌ای در کشور عراق برای بورس کالا زمینه همکاری میان دو کشور را در حوزه بورس کالا افزایش داد. از سویی با ایجاد بورس کالایی مشترک میان دو کشور می توان از معاملات سنتی به سمت معاملات مدرن حرکت کرد.